Niepokalanek 30kaps Niepokalanek 30kaps
Cena: 13,10 zł
szt.
zobacz więcej
Eliksir Klimax 100ml Eliksir Klimax 100ml
Cena: 13,40 zł
szt.
zobacz więcej
Koniczyna czerwona 60tabl Koniczyna czerwona 60tabl
Producent: Farm-Vix
Cena: 33,40 zł
szt.
zobacz więcej
Koniczyna czerwona 30kaps Koniczyna czerwona 30kaps
Cena: 12,90 zł
szt.
zobacz więcej
Menovix 60kaps Menovix 60kaps
Producent: Farm-Vix
Cena: 35,30 zł
szt.
zobacz więcej
MENODYNE menopauza 30kaps MENODYNE menopauza 30kaps
Cena: 41,30 zł
szt.
zobacz więcej
Niepokalanek 500mg zdrowie Kobiet 100kaps Niepokalanek 500mg zdrowie Kobiet 100kaps
Producent: Aliness
Cena: 42,40 zł
szt.
zobacz więcej
WildYam pochrzyn włochaty 60kaps 400mg WildYam pochrzyn włochaty 60kaps 400mg
Producent: PROHERBIS
Cena: 31,00 zł
szt.
zobacz więcej

Ostatnia miesiączka, klimakterium, okres przekwitania pod tymi różnymi nazwami kryje się menopauza, która co roku dotyka milionów kobiet na całym świecie. Według definicji menopauza to ostatnia miesiączka, po której następuje co najmniej 12 - miesięcy przerwy od ostatniego krwawienia. Zazwyczaj klimakterium występuje między 45 a 55 rokiem życia, jednak pierwsze objawy u niektórych kobiet mogą wystąpić już około 40 roku życia. Na wcześniejsze pojawienie się klimakterium u kobiety może wpływać wiele czynników, m.in. predyspozycje rodzinne oraz palenie papierosów. Z kolei na późniejsze wystąpienie menopauzy wpływ mają wielodzietność i wysoka masa ciała.

Z medycznego punktu widzenia w niedługim czasie po wystąpieniu ostatniej miesiączki dochodzi do wzrostu stężenia LH i FSH oraz do zmniejszenia poziomu hormonów jajnikowych - estrogenów i progesteronu.

Kobieta w okresie okołomenopauzalnym musi zmierzyć się z wieloma zmianami, które w znacznym stopniu wpływają na jej codzienność. W organizmie dochodzi do zahamowania pracy hormonów płciowych, waha się również ich poziom, co przekłada się na zmianę funkcjonowania całego organizmu. Najczęstszą dolegliwością zgłaszaną przez około 80% kobiet w czasie klimakterium są momenty, w których dochodzi do uderzeń gorąca. W tych chwilach kobiety mają również kołatanie serca, zaburzenia snu, a zdarzają się także ataki lęku, czasem osiągające nawet poziom paniki.

Wśród objawów menopauzy równie często jak epizody uderzeń gorąca wymienia się:

  • wahania nastroju,
  • nocne poty,
  • zawroty głowy,
  • nietrzymanie moczu,
  • przyrost masy ciała,
  • problemy z koncentracją,
  • stany depresyjne,
  • bóle mięśni i stawów,
  • suchość pochwy oraz
  • ogólne osłabienie.

U wszystkich kobiet objawy przekwitania i skutki okresu okołomenopauzalnego mogą być różne w zależności od przypadku. Jednak u każdej okres okołomenopauzalny przekłada się na zmiany w jakości życia i w zależności od skali dokuczliwych dolegliwości pojawiają się mniejsze lub większe problemy z akceptacją tego stanu. Należy uzbroić się w cierpliwość, a żeby dokuczliwe objawy zmniejszyły swoją intensywność można wprowadzić proste zmiany w stylu życia, które ułatwią życie w tym ciężkim okresie. Właściwa dieta bogata w witaminy, minerały i niezbędne składniki odżywcze oraz codzienna aktywność fizyczna pomogą przetrwać momenty dokuczliwych objawów klimakterium.

Natomiast wśród czynników nasilających niepożądane objawy menopauzy można wymienić palenie papierosów, picie alkoholu, picie dużej ilości kofeiny oraz przebywanie w pomieszczeniach o wysokiej temperaturze. Ograniczenie lub całkowita rezygnacja z tych rzeczy w znacznym stopniu poprawi jakość życia w okresie przekwitania.

Niestety u niektórych kobiet, mimo zmiany stylu życia i diety oraz unikanie czynników nasilających menopauzę, problem ten jest wciąż bardzo duży. W takim wypadku lekarze zazwyczaj decydują się na wprowadzenie farmakoterapii. Najczęściej stosowana jest hormonalna terapia zastępcza (HTZ), która w skuteczny sposób niweluje objawy. Badania dowiodły, że u kobiet stosujących HTZ uderzenia gorąca zmniejszyły swoją intensywność o połowę lub w innych przypadkach zostały całkowicie wyeliminowane.

Trzeba pamiętać, że hormonalna terapia zastępcza nie jest konieczna u wszystkich pacjentek. Jednak w przypadku, gdy lekarz wraz z pacjentką podejmą decyzję o jej wprowadzeniu warto zaznaczyć, że dla każdej kobiety powinna być dobrana indywidualna dawka hormonów. Pacjentka taka powinna być również pod stałą kontrolą specjalistów - ginekologa, kardiologa, endokrynologa oraz dietetyka. Należy pamiętać, że będąc na terapii hormonalnej przynajmniej raz w roku powinno się wykonywać mammografię, cytologię i badania diagnostyczne m.in. poziom hormonów.

Warto zaznaczyć, że na objawy klimakterium działają też witaminy i środki roślinne. Witamina E ma odnotowane działanie zmniejszające intensywność objawów menopauzy. Organizm kobiety również dobrze reaguje na stosowanie estrogenów roślinnych.

Fitoestrogeny są często określane jako alternatywa dla terapii hormonami, ponieważ w swoim działaniu przypominają estrogeny, a dzięki temu pomagają w regulacji gospodarki hormonalnej kobiety. Dieta bogata w te związki skutecznie zmniejsza dolegliwości i problemy okresu okołomenopauzalnego np. uderzenia gorąca. Warto dodać, że stosowanie właśnie tych substancji pochodzenia roślinnego przekłada się na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia i osteoporozy, które są często obserwowane w czasie po ostatniej miesiączce. Stosowanie estrogenów roślinnych jest też skuteczną alternatywą dla kobiet, które z różnych przyczyn nie mogą stosować hormonoterapii zastępczej. W czasie menopauzy wzrasta ryzyko zachorowania na osteoporozę, choroby układu krążenia i nowotwory gruczołu sutkowego, a fitoestrogeny zmniejszają możliwość wystąpienia tych schorzeń.

Jak sama nazwa wskazuje fitoestrogeny znajdują się w roślinach. Najlepszym ich źródłem są warzywa roślin strączkowych i ich przetworach, np. soja, bób, groch, fasolka szparagowa, soczewica, mleko sojowe, tofu, olej sojowy, a także w zbożach - jęczmieniu, pszenicy, ryżu i życie oraz w ziołach np. pluskwicy groniastej, pochrzynie skrzydlatym, czy szałwii lekarskiej Warto włączyć te produktu do codziennej diety.

Należy pamiętać, że zdrowa zbilansowana dieta powinna składać się z produktów białkowych (chude mięso, chudy nabiał i właśnie rośliny strączkowe), tłuszczu roślinny (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, itp.) oraz węglowodanów, w postaci pełnoziarnistego pieczywa, pełnoziarnistych makaronów, grubych kasz, brązowego ryżu oraz dużych ilości warzyw, oraz owoców. Dodatkowo odpowiednie nawodnienie - około 2,5 l wody każdego dnia oraz codzienna aktywność fizyczna. Warto wybrać ulubiony rodzaj ruchu - spacery, zajęcia fitness, basen, czy aqua aerobik.

Zmiana stylu życia - bogata w warzywa i owoce dieta oraz codzienny wysiłek fizyczny mogą w realny sposób minimalizować objawy menopauzy, a także poprawić jakość życia. Takie proste, małe, regularne kroki mogą dokonać sporych pozytywnych zmian w życiu kobiety, pomóc przetrwać okres menopauzy i zmiany hormonalne.

 

Piśmiennictwo:

  • [1] Ginekologia TOM 1 i 2, pod red. Z. Słomko, PZWL, 2008, Warszawa
  • [2] B. Mroczek i wsp. Jakość życiaa kobie t w okresie menopauzy, Family Medicine & Primary Care Review 2014; 16, 2
  • [3] Czarnecka-Iwańczuk M, Stanisławska-Kubiak M, Mojs E, Wilczak M, Samborsk W, Objawy menopauzy a satysfakcja z życia i samoocena wśród kobie t, Przegląd menopauzalny 6/2012; 6: 468–473
  • [4] Agnieszka Gryszczyńska A, Gryszczyńska B, Opala B, Łowicki Z, Zastosowanie roślin leczniczych w menopauzie. Cz. I., Postępy Fitoterapii 2/2012. str. 79-92
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium