Opinie o Nas

Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.

Witaminy z grupy B.

Wszystkie witaminy z grupy B są bardzo istotne i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednakże witaminami, których niedobory odnotowuje się najczęściej są witamina B9 (kwas foliowy) oraz witamina B12 (kobalamina). Kwas foliowy jest potrzebny do rozwoju wszystkich komórek w organizmie, prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz krwionośnego. Niedobory kwasu foliowego najczęściej wynikają z niewystarczającego spożycia lub zaburzonego wchłaniania, a stan zbyt niskiego poziomu tej witaminy może skutkować niedokrwistością (anemią). Na ryzyko niedoboru najczęściej narażone są noworodki, nastolatki, kobiety w ciąży oraz osoby cierpiące na nowotwory. Kobiety ciężarne muszą szczególnie uważać na niedobory tego składnika, ponieważ jest on niezbędny do rozwoju układu nerwowego u rozwijającego się dziecka. Do źródeł kwasu foliowego należą zarówno produkty mięsne, jak i roślinne- podroby (wątróbka), mięso wołowe, a także szpinak, brukselka, szparagi i inne warzywa zielone. Natomiast jeśli chodzi o witaminę B12, czyli kobalaminę ma ona swoje źródło głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, podroby i produkty mięsne) oraz rybach, mleku i serze. Warto również dodać, że witamina ta jest syntetyzowana w ludzkim organizmie przez mikroflorę w jelitach. Witamina B12 jest niezbędna do tworzenia osłonek nerwowych, elementów krwi oraz do syntezy białka. Jest konieczna również w procesie rozkładu węglowodanów oraz tłuszczu, a także jest potrzebna do syntezy DNA. Niedobór B12 może skutkować uszkodzeniami układu krwiotwórczego, układu nerwowego oraz anemią. Z racji, że witamina ta znajduje się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego jej niedoborem, mogą być obarczone osoby będące na diecie wegańskiej.

Witamina B2, czyli inaczej ryboflawina znajduje się zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego — jaja, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe. Witamina B2 jest niezbędnym elementem procesu przemian węglowodanów, tłuszczy i białek. Niedobór tej witaminy objawia się łuszczeniem skóry i warg oraz zmianami na języku.

Witamina B3 (niacyna, witamina PP) znajduje się ona głównie w mięsie, jajach oraz mleku. W organizmie odpowiada za syntezę hormonów, a także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Niedobory tej witaminy mogą powodować pelagrę, czyli chorobę objawiającą się stanami zapalnymi skóry, języka, jamy ustnej oraz nudnościami, a w bardzo zaawansowanych niedoborach zanikiem pamięci oraz paraliżem kończyn.

Kolejną witaminą z grupy B jest pirydoksyna, czyli witamina B6. Jej źródłami są ryby, mięso, podroby, warzywa strączkowe oraz zielone warzywa liściaste. Pirydoksyna jest koniecznym elementem wielu procesów i przemian zachodzących w organizmie. Pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i układu odpornościowego. Przyczyną jej niedoborów może być stosowanie niektórych leków, nadmierne spożywanie alkoholu oraz wady metaboliczne.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl