Menu
Produkt dnia
Syrop lipa malina na odporność 150ml
Syrop lipa malina na odporność 150ml
8,10 zł
szt.

Olej z pestek dyni z wit. D 250 ml Olej z pestek dyni z wit. D 250 ml
Producent: Oleofarm
Cena: 20,20 zł
szt.
zobacz więcej
Prostamer 60kaps Prostamer 60kaps
Producent: Gal
Cena: 14,90 zł
szt
zobacz więcej
Prostogal 500mg 100kaps Prostogal 500mg 100kaps
Producent: Gal
Cena: 20,90 zł
szt.
zobacz więcej
Dynia olej 100ml Dynia olej 100ml
Producent: EKAMEDICA
Cena: 17,40 zł
szt.
zobacz więcej
Mydło kostka Marchew i Dynia 100g Mydło kostka Marchew i Dynia 100g
Producent: Elfa Pharm
Cena: 2,50 zł
szt.
zobacz więcej
Pestki dyni łuskane 1kg Pestki dyni łuskane 1kg
Cena: 37,80 zł
szt.
zobacz więcej
Pestki dyni łuskane 200g Pestki dyni łuskane 200g
Cena: 9,00 zł
szt.
zobacz więcej
Pestki dyni łuskane 500g Pestki dyni łuskane 500g
Cena: 20,50 zł
szt.
zobacz więcej
Prostapol Max  30 tabl Prostapol Max 30 tabl
Cena: 9,30 zł
szt.
zobacz więcej
Prostogal 1000 80 kaps Prostogal 1000 80 kaps
Producent: Gal
Cena: 32,10 zł
szt.
zobacz więcej
Prostogal 500mg 60kaps Prostogal 500mg 60kaps
Producent: Gal
Cena: 12,60 zł
szt.
zobacz więcej

Właściwości dyni

Kiedy myślimy o jesieni kojarzy się nam ona z ciepłymi ubraniami, kolorowymi liśćmi na drzewach i pomarańczowym warzywem, które od pewnego czasu opanowało kuchnie polskich rodzin. Mowa tu o dyni, którą można spotkać w różnych gatunkach, kształtach i kolorach od żółto - zielonej po ognisty pomarańcz. Roślina ta poza swoim ciekawym wyglądem ma również szereg właściwości, które przedstawię poniżej.

Z dietetycznego punktu widzenia warto zaznaczyć, że dynia jest warzywem niskokalorycznym - ma tylko 25 kcal w 100g. Dodatkowo to skarbnica witamin, składników mineralnych oraz składników bioaktywnych - głównie karotenu. Pestki dyni to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspierają pracę układu krążenia. Dynia to również błonnik pokarmowy, który wspiera metabolizm, pracę jelit i daje uczucie sytości.

Smak dyni jest nieco wodnisty i mdły, dopiero podana z innymi intensywnymi przyprawami i dodatkami zyskuje. Warzywo to przejmuje smaki, można ją porównać do gąbki, która wchłania wodę, dynia tak przejmuje smaki i zapachy. Z kulinarnego punktu widzenia jest wielofunkcyjna - można z niej robić dania zarówno na słono, jak i na słodko. Nadaje się do pieczenia i gotowania, może być głównym składnikiem potrawy albo stanowić dodatek.

Właściwości dyni

Warzywo to oprócz wielu zastosowań kulinarnych ma również sporo cech prozdrowotnych. Wyżej wspomniane nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w pestkach poprawiają pracę układu krążenia, przeciwdziałają miażdżycy i regulują gospodarkę lipidową - zmniejszają poziom cholesterolu LDL, który potocznie nazywany jest ,,złym”, a który odkłada się w naczyniach krwionośnych utrudniając tym samym przepływ krwi. Taki stan może przyczynić się do wystąpienia chorób wynikających z niedokrwienia, takich jak między innymi udary, zawały, czy niewydolność mięśnia sercowego. Inną funkcją kwasów nienasyconych jest zwiększanie poziomu cholesterolu HDL - ,,dobrego”. Jego działanie polega na swego rodzaju ,,zbieraniu” cząsteczek cholesterolu LDL i tym samym oczyszczaniu naczyń krwionośnych i przeciwdziałaniu chorobom układu krążenia. Dodatkowo badania dowiodły, że spożywanie nasion dyni może wpływać na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.

Dynia a cukrzyca

Inną ciekawą właściwością dyni jest regulowanie poziomu glukozy we krwi. Badania dowiodły, że ma ona działanie hipoglikemiczne - ekstrakt z dyni przyczyniał się do obniżenia stężenia cukru we krwi. Ta właściwość będzie mieć kluczowe znaczenie dla osób z cukrzycą i insulinoopornością, czyli chorobami, w których nie można doprowadzić do zbyt gwałtownych skoków poziomu glukozy. Dieta takich chorych powinna bazować na produktach z niskim i średnim indeksem glikemicznym oraz z niskim ładunkiem glikemicznym. Indeks glikemiczny dyni jest wysoki, ale ładunek glikemiczny, który informuje nie tylko o poziomie glukozy, ale również o tym jaka będzie odpowiedź insulinowa organizmu na ten poziom, jest niski w związku z tym osoby, które muszą kontrolować poziom glukozy mogą spożywać to warzywo w rozsądnych ilościach.


Dynia jest bogata w polifenole, karotenoidy oraz flawonoidy, czyli związki, które mają działanie przeciwutleniające - są to zamiatacze wolnych rodników, które przyspieszają starzenie się organizmu i mogą przyczyniać się do występowania różnych chorób. Więcej o antyoksydantach można przeczytać w poprzednim wpisie (link: https://www.imbio.pl/pl/n/91).


Dynia - pomarańczowa królowa jesieni jest fantastycznym warzywem, które warto włączyć do codziennej diety. Na pewno rozpromieni nieco szare październikowo - listopadowe dni.


Literatura:
[1] ,,Wartość żywieniowa dyni” Bartosz Kulczyński, Magdalena Człapka-Matyasik, Anna Gramza-Michałowska, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIX, 2016, 3, str. 698 – 701
[2] ,,WŁAŚCIWOŚCI PRZECIWUTLENIAJĄCE OWOCÓW WYBRANYCH ODMIAN DYNI PIŻMOWEJ (CUCURBITA MOSCHATA DUCH.)” Arkadiusz Telesiński, Maciej Płatkowski, Dorota Jadczak, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLVII, 2014, 2, str. 150 – 154

do góry
Sklep internetowy Shoper Premium