Co to jest dietetyka klinicznaCzym jest dietetyka kliniczna?

Dietetyka kliniczna jest dziedziną nauki, która łączy ze sobą wiedzę z zakresu leczenia wielu klinicznych jednostek chorobowych, z tą o żywności i żywieniu oraz o wszelkich zależnościach występujący między tymi naukami. Dietetyk kliniczny jest osobą, która ukończyła kierunkowe studia i zdobyła umiejętności z zakresu żywienia klinicznego — takie jak specjalne wymagania żywieniowe w zależności od jednostki chorobowej, z jaką zmaga się pacjent, a także wpływu różnych czynników pokarmowych na dane schorzenie.

Dietetyka kliniczna szczególnie koncentruje się na wiedzy z zakresu leczenia żywieniowego osób zmagających się z różnymi chorobami m.in.:

  • nowotworowymi,
  • tarczycy,
  • przewodu pokarmowego,
  • układu sercowo-naczyniowego,
  • cukrzycą,
  • insulinoopornością,
  • anemią,
  • osteoporozą,
  • dną moczanową,
  • a także chorobami zapalnymi jelit i innymi.

Zazwyczaj dietetycy kliniczni koncentrują się na kilku jednostkach chorobowych lub grupach pacjentów i stają się w nich specjalistami, np. dietetycy pediatryczni, psychodietetycy, dietetycy onkologiczni czy sportowi. Podobnie jak w przypadku lekarzy, każdy z tych specjalistów dietetyki ma wiedzę z zakresu klinicznej dietoterapii schorzeń, ale koncentrują się oni w określonej grupie. Decydując się na wizytę u dietetyka, warto sprawdzić, w jakiej dziedzinie się on specjalizuje i wybrać takiego, który odpowiada naszym indywidualnym potrzebom.

Studia na kierunku dietetyka kliniczna przygotowują studentów do stosowania leczenia żywieniowego przeznaczonego do specjalnych potrzeb pacjentów zmagających się z chorobą. Postępowanie żywieniowe będzie się różnić w zależności od jednostki chorobowej, dlatego wiedza dietetyka klinicznego musi być szeroka i stale aktualizowana. Pomocne w tym procesie są różne kursy, konferencje i szkolenia, które przekazują najnowsze informacje, często dotyczące konkretnej dziedziny dietetyki. Na studiach przyszły dietetyk uczy się klinicznego zarysu chorób i postępowania w nich, zdobywa informacje z diagnostyki laboratoryjnej, co pomaga w interpretacji wyników pacjentów. Poza tym na studiach dietetycznych są zajęcia kulinarne, na których dietetycy uczą się jak tworzyć posiłki w różnych dietach i jak je modyfikować w zależności od potrzeb pacjenta. Leczenie żywieniowe jest coraz bardziej docenianą terapią uzupełniającą leczenie farmakologiczne.

Zmagając się z różnymi chorobami, warto udać się do dietetyka, który wprowadzając prawidłowe, zbilansowane żywienie wspomoże leczenie schorzeń lub zapobiegnie ich rozwojowi.

 

Bibliografia:

[1] Ciborowska Helena; Rudnicka Anna. Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Red. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2014

Energia i witalność — jakie zioła wybrać? 0
Energia i witalność — jakie zioła wybrać?
Dlaczego warto sięgać po suplementy ziołowe dodające witalności?

 

Należy pamiętać, że przewlekłe zmęczenie może wyrządzić wiele szkód w naszym organizmie. Przede wszystkim ma wpływ na codzienne funkcjonowanie, spadek odporności, a także wywołuje ogólny brak chęci do życia, co często prowadzi do rozwoju depresji. Warto zatem dowiedzieć się nieco o ziołach na witalność i roślinach o działaniu adaptogennym. Przyczyniają się one do wzmocnienia układu immunologicznego, a ich regularne stosowanie może zniwelować uczucie zmęczenia. Ponadto niektóre zioła regulują sen, zapobiegając bezsenności oraz podnoszą koncentrację.

Guarana na pobudzenie

 

Wymieniając zioła na energię, nie można zapomnieć o guaranie, która podobnie jak kawa lub czarna herbata zawiera kofeinę. Działa ona pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy, a także ma właściwości psychostymulujące poprzez wysokie uwalnianie dopaminy i noradrenaliny. Guarana jest często stosowanym składnikiem w suplementach diety (np. Guarana Naturalna Energia) oraz napojach energetycznych. Guarana w tabletkach poprawia koncentrację, ale należy suplementować ją zgodnie z zaleceniami zawartymi w ulotce, aby nie doprowadzić do skutków ubocznych, takich jak zwiększone tętno i niepokój.

Różeniec górski usprawnia myślenie

 

Korzeń różeńca to kolejne zioło dodające energii. Poleca się jego zażywanie zwłaszcza w stanach ogólnego wyczerpania. Ponadto znajduje on zastosowanie w fitoterapii jako surowiec poprawiający procesy myślowe, ogólną wytrzymałość organizmu oraz czujność. Preparaty różeńca, takie jak Różeniec górski Rhodiola Rosea stanowią pomoc w szczególności dla osób, które doznają wyczerpania emocjonalnego oraz fizycznego, np. w wyniku chronicznego stresu.

Ashwagandha na przewlekłe zmęczenie

 

Jeżeli szukasz zioła na przemęczenie i senność, powinieneś zainteresować się ashwagandhą. Według licznych badań oddziałuje ona pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego oraz wykazuje korzystny wpływ na zachowanie homeostazy organizmu. Warto zatem sięgnąć, np. po Ashwagandha Extract, który poprawia procesy myślowe, a także wspiera odporność organizmu. Roślinę tą zalicza się do adaptogenów o aktywności uspokajającej, a więc może być również stosowana w leczeniu stanów lękowych lub bezsenności. Ponadto ashwagandha w formie tabletek, np. Ashwagandha standaryzowana obniża poziom kortyzolu oraz poprawia samopoczucie i witalność.

Jak stosować zioła na witalność?

 

Warto sięgać po zioła pobudzające zamiast kawy, ale jak należy je przyjmować, aby dawały oczekiwany efekt? Trzeba stosować je regularnie w zalecanych dawkach. Jeżeli chcesz spożywać kilka ziół na witalność, pamiętaj, aby po 2-3 miesiącach od rozpoczęcia kuracji zrezygnować na 1-2 miesiące z danego gatunku. Oczywiście niektóre z ziół możesz stosować doraźnie, np. guaranę w tabletkach przed planowanym wysiłkiem fizycznym.

 

Bibliografia:

 

  1. Dąbrowska-Bernstein B., Moskalik M., Wydro D., Adaptogeny korygujące reakcję organizmu na stres i zaburzenia homeostazy — pomocą w prewencji chorób, cywilizacyjnychhttps://www.researchgate.net/publication/299135622_Adaptogeny_korygujace_reakcje_organizmu_na_stres_i_zaburzenia_homeostazy_-_pomoca_w_prewencji_chorob_cywilizacyjnych_Adaptogens_correcting_body%27s_response_to_stress_and_the_disruption_of_homeostasis_[dostęp online: 12.06.2022]
  2. Choudhary D, Bhattacharyya S, Bose S. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions. J Diet Suppl. 2017 Nov 2;14(6):599-612. doi: 10.1080/19390211.2017.1284970. Epub 2017 Feb 21. PMID: 28471731. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28471731/ [dostęp online: 12.06.2022]
  3. Brown R. P.; Gerbarg P. L.; Graham B.; Różeniec górski. Złoty korzeń 2019; Vital.

autor: Sandra Słuszewska

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl