Co to jest dietetyka klinicznaCzym jest dietetyka kliniczna?

Dietetyka kliniczna jest dziedziną nauki, która łączy ze sobą wiedzę z zakresu leczenia wielu klinicznych jednostek chorobowych, z tą o żywności i żywieniu oraz o wszelkich zależnościach występujący między tymi naukami. Dietetyk kliniczny jest osobą, która ukończyła kierunkowe studia i zdobyła umiejętności z zakresu żywienia klinicznego — takie jak specjalne wymagania żywieniowe w zależności od jednostki chorobowej, z jaką zmaga się pacjent, a także wpływu różnych czynników pokarmowych na dane schorzenie.

Dietetyka kliniczna szczególnie koncentruje się na wiedzy z zakresu leczenia żywieniowego osób zmagających się z różnymi chorobami m.in.:

  • nowotworowymi,
  • tarczycy,
  • przewodu pokarmowego,
  • układu sercowo-naczyniowego,
  • cukrzycą,
  • insulinoopornością,
  • anemią,
  • osteoporozą,
  • dną moczanową,
  • a także chorobami zapalnymi jelit i innymi.

Zazwyczaj dietetycy kliniczni koncentrują się na kilku jednostkach chorobowych lub grupach pacjentów i stają się w nich specjalistami, np. dietetycy pediatryczni, psychodietetycy, dietetycy onkologiczni czy sportowi. Podobnie jak w przypadku lekarzy, każdy z tych specjalistów dietetyki ma wiedzę z zakresu klinicznej dietoterapii schorzeń, ale koncentrują się oni w określonej grupie. Decydując się na wizytę u dietetyka, warto sprawdzić, w jakiej dziedzinie się on specjalizuje i wybrać takiego, który odpowiada naszym indywidualnym potrzebom.

Studia na kierunku dietetyka kliniczna przygotowują studentów do stosowania leczenia żywieniowego przeznaczonego do specjalnych potrzeb pacjentów zmagających się z chorobą. Postępowanie żywieniowe będzie się różnić w zależności od jednostki chorobowej, dlatego wiedza dietetyka klinicznego musi być szeroka i stale aktualizowana. Pomocne w tym procesie są różne kursy, konferencje i szkolenia, które przekazują najnowsze informacje, często dotyczące konkretnej dziedziny dietetyki. Na studiach przyszły dietetyk uczy się klinicznego zarysu chorób i postępowania w nich, zdobywa informacje z diagnostyki laboratoryjnej, co pomaga w interpretacji wyników pacjentów. Poza tym na studiach dietetycznych są zajęcia kulinarne, na których dietetycy uczą się jak tworzyć posiłki w różnych dietach i jak je modyfikować w zależności od potrzeb pacjenta. Leczenie żywieniowe jest coraz bardziej docenianą terapią uzupełniającą leczenie farmakologiczne.

Zmagając się z różnymi chorobami, warto udać się do dietetyka, który wprowadzając prawidłowe, zbilansowane żywienie wspomoże leczenie schorzeń lub zapobiegnie ich rozwojowi.

 

Bibliografia:

[1] Ciborowska Helena; Rudnicka Anna. Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Red. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2014

Zioła na odporność 0
Zioła na odporność
Żeń-szeń

To jedne z ziół wzmacniających odporność organizmu. Zawiera ono w sobie mnóstwo składników odżywczych, a jego cenne dla zdrowia właściwości są doceniane na całym świecie. Żeń-szeń pozytywnie oddziałuje na układ neurologiczny, poprawiając naszą koncentrację oraz zwiększa umiejętność zapamiętywania. Sięgając po to zioło regularnie, zadbasz o stosowne natlenienie narządów, co przyczyni się do wyraźnie odczuwanego przyrostu energii i polepszenia Twojego stanu psychofizycznego. Żeń-szeń stosowany systematycznie wspomaga leczenie osteoporozy oraz zbija wysoki poziom cholesterolu. Z kolei osobom borykającym się z dolegliwościami wynikającymi z nieprawidłowej pracy wątroby pomoże w jej regeneracji. Ponadto osoby cierpiące na cukrzyce mogą skutecznie wykorzystać żeń-szeń w celu utrzymania prawidłowego poziomu insuliny.

 

Bez czarny

Kolejną prozdrowotną rośliną jest bez czarny. Zarówno kwiaty, jak i owoce czarnego bzu charakteryzuje bogactwo WITAMIN i związków mineralnych. Czarny bez, zwany też bzem lekarskim zawiera triterpeny, garbniki, sole mineralne, kwasy fenolowe oraz sporą ilość flawonoidów, przede wszystkim rutozydu. Można stosować tę roślinę jako lek pochodzenia roślinnego o działaniu napotnym, moczopędnym, a także w walce ze stanami gorączkowymi. Czarny bez dzięki swoim cennym właściwościom wspiera również w sposób pośredni pracę komórek odpornościowych oraz przyczynia się do ich namnażania. Stosowanie produktów z czarnym bzem zaleca się w stanach chorobowych oraz w codziennej profilaktyce.

Aronia

Aronia dzięki zawartości miedzi oraz witamin C, E i P podwyższa odporność organizmu. Ponadto stanowi ona bogactwo biflawonoidów o właściwościach antyoksydacyjnych oraz przeciwbakteryjnych i antywirusowych. W okresie chłodniejszych pór roku wskazane jest jej stosowanie w celu zapobiegania infekcjom organizmu czy też dla wzmocnienia układu odpornościowego podczas powrotu do zdrowia. Aronia w postaci soku na pewno okaże się pomocna jako środek wspomagający utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi i dlatego też powinna stanowić codzienny dodatek do diety wśród osób, które cierpią na zaburzenia metaboliczne takie jak insulinooporność.

Aloes

Aloes w swoim składzie zawiera ważny dla naszego zdrowia komplet witamin z grupy B, witaminę A i C. Jest źródłem potasu, wapnia, fosforu, cynku, magnezu, nienasyconych kwasów tłuszczowych czy też aminokwasów oraz enzymów. Napój z aloesu ma działanie wzmacniające ludzki organizm, dzięki czemu warto stosować go podczas choroby.

Rumianek

Kolejnym ziołem na odporność jest rumianek. Regularne picie herbat oraz MIESZANEK ZIOŁOWYCH z dodatkiem rumianku to znakomita metoda na ulepszenie pracy układu odpornościowego. Substancje w nim zawarte korzystnie wpływają na zdrowie wśród stosujących tę roślinę dorosłych, jak i młodszych konsumentów. Rumianek bowiem działa na nas kojąco i wyciszająco – niweluje stres, wprowadza w stan relaksu i odpręża, a także wspomaga walkę z bezsennością. Stosując tę roślinę w celu poprawy odporności, a także dla polepszenia jakości snu, warto wykorzystać rumianek do inhalacji.

 

Jeśli jesteś zwolennikiem MEDYCYNY NATURALNEJ, zapraszamy również do sprawdzenia oferty w naszym sklepie.

 

Bibliografia:

 

  1. Kang S, Min H. Ginseng, the 'Immunity Boost': The Effects of Panax ginseng on Immune System, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3659612/ [dostęp online: 26.10.2022]

  2. Srivastava JK, Shankar E, Gupta S. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/ [dostęp online: 26.10.2022]

  3. Rahmani AH, Aldebasi YH, Srikar S, Khan AA, Aly SM. Aloe vera: Potential candidate in health management via modulation of biological activities. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4557234/ [dostęp online: 26.10.2022]

  4. B. Waszkiewicz-Robak, E. Biller, Właściwości prozdrowotne czarnego bzu, http://phie.pl/pdf/phe-2018/phe-2018-3-217.pdf [dostęp online: 26.10.2022]

  5. Valcheva-Kuzmanova, Stefka V, and Anna Belcheva. “Current knowledge of Aronia melanocarpa as a medicinal plant.” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17408071/ [dostęp online: 26.10.2022]

 

Komentarze do wpisu (0)

imbio.pl - świat w wymiarze EKO

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl